27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1869 – 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019
Ήταν 27 Φεβρουαρίου 1869 όταν η ατμομηχανή με τα 6 βαγόνια και με επιβάτες τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, Υπουργούς, Διπλωμάτες, Στρατιωτικούς και άλλους επίσημους ξεκινώντας το πρώτο της δρομολόγιο από τον Σταθμό του Θησείου στον Σταθμό του Πειραιά, ήταν πλέον γεγονός και το όνειρο έγινε πραγματικότητα.
Η διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων καλύπτονταν σε 18 λεπτά και η ανταπόκριση των επιβατών ήταν μεγάλη. Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο Σιδηρόδρομος σε ολόκληρη τη διαδρομή έζησε στιγμές μεγαλείου, αλλά και συμφορές.
Μετέφερε βασιλείς, υψηλούς επισκέπτες, έδωσε το παρών στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896, μετέφερε στρατιώτες του πολέμου 1912-1913, βομβαρδίστηκε και επέζησε μέχρι σήμερα πραγματοποιώντας εκατομμύρια δρομολόγια και εξυπηρετώντας δισεκατομμύρια επιβάτες.
Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Πειραιάς – Κηφισιά στα 150 ΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ, ξεχωρίζει κανείς τη στρώση διπλής γραμμής και την έναρξη κατασκευής σήραγγας το 1889 από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια, την ηλεκτροδότηση του Σιδηροδρόμου το 1904, τη συνεργασία με τον Αγγλικό Όμιλο «Πάουερ» το 1926, που μετονομάζει τους ΣΑΠ σε ΕΗΣ (Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι), τα εγκαίνια το 1930 από τον Ελευθέριο Βενιζέλο του υπόγειου Σταθμού της Ομόνοιας, την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνα – Κηφισιά το 1957 με τη λειτουργία του Σταθμού της Κηφισιάς.
Το Μουσείο μας ως μοναδικός φορέας διατήρησης και προβολής της πλούσιας ιστορίας των ΣΑΠ – ΕΗΣ – ΗΣΑΠ από τις 27 Φεβρουαρίου έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2019 έχει αφιερώσει όλες τις δραστηριότητές του στα 150 ΧΡΟΝΙΑ της ιστορίας των ΣΑΠ – ΕΗΣ – ΗΣΑΠ, πραγματοποιώντας διάφορες εκδηλώσεις μέσα και έξω από τους χώρους του Μουσείου.
Οι επισκέπτες και φίλοι του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου θα έχουν την ευκαιρία μέσα από τα εκθέματα, το πλούσιο φωτογραφικό και έντυπο αρχείο του Μουσείου και τις ξεναγήσεις να ενημερωθούν ακόμα:
Για τα Τραμ της Παραλίας.
Για τα Τραμ του Περάματος.
Για τα Πράσινα Λεωφορεία.
Για τα ξύλινα και μεταλλικά βαγόνια του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου.
Για τις Ηλεκτράμαξες.
Για το Ιστορικό Εργοστάσιο των ΣΑΠ – ΕΗΣ – ΗΣΑΠ στο οποίο συντηρούσαν, επισκεύαζαν και κατασκεύαζαν το τροχαίο υλικό της Εταιρίας.
Για τις καταστροφές που έγιναν στον Σταθμό του Πειραιά και τις εγκαταστάσεις του Εργοστασίου και της Συντήρησης Οχημάτων Σιδηροδρόμων από τους βομβαρδισμούς της 11ης Ιανουαρίου 1944.
Για το πρωτοπόρο Συνδικαλιστικό Κίνημα των ΣΑΠ – ΕΗΣ – ΗΣΑΠ που το Σωματείο των εργαζομένων ιδρύθηκε στις 15-7-1920 και των συνταξιούχων στις 11-11-1933.
Για τους αγώνες και τις θυσίες των εργαζομένων στην Εθνική Αντίσταση. (Εκτελέσεις – Εξορίες – Φυλακίσεις – Απολύσεις) Το Μουσείο ιδρύθηκε το έτος 1995 από τους συνταξιούχους των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων, λειτουργεί και συντηρείται από τους ίδιους, χωρίς καμία βοήθεια ή χορηγία από τα Υπουργεία Πολιτισμού και Μεταφορών, ή από οποιοδήποτε άλλο Κρατικό ή Ιδιωτικό φορέα. Λειτουργεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας από τις 9 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Η Διοίκηση