Αρχείο ημέρας 12 Μαΐου 2026

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Πρόεδρος

Ευθύμιος Ρουσιάς

Αντιπρόεδρος

Γιάννης Ζαχαρής

Γεν. Γραμματέας

Νικόλαος Μητροκώτσας

Αναπλ. Γραμματέας

Ηλίας Κοσμίδης

Ταμίας

Λάμπρος Ντρης

Αναπλ. Ταμίας

Χειμώνας Ιωάννης

Έφορος

Φωτεινή Κουλοβασιλοπούλου

Μέλη

Αναστάσιος Μπασιάς, Τριαντάφυλλος Τριανταφύλλου, Θωμάς Σκάρλος, Σωτηρία Καλογεροπούλου

 

ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Πρόεδρος:  Αντώνιος Γεωργιλάς

Γραμματέας:  Χαρίλαος Παπαδάκης

Μέλη

Άγγελος Πασιαλής, Ιωάννης Μαξούρης, Κώστας Τουρναβίτης

 

Εκπρόσωποι για το Συνέδριο της Ανωτάτης Γενικής Συνομοσπονδίας Συνταξιούχων Ελλάδας (Α.Γ.Σ.Σ.Ε)

Ευθύμιος Ρουσιάς

Ιωάννης Ζαχαρής

Λάμπρος Ντρης

Τριαντάφυλλος Τριανταφύλλου

Καλοκαίρι

Ευχόμαστε σε όλους ένα δροσερό, ξέγνοιστο, ξεχωριστό καλοκαίρι με τις οικογένειες σας και το Σεπτέμβριο όλοι με γεμάτες τις μπαταρίες επιστρέφουμε για μια νέα αρχή κοντά στο Σωματείο.

Καλοκαίρι 2026, θα πορευτούμε λίγο πιο χαλαρά. Το χρειαζόμαστε, το έχουμε ανάγκη.

Αν και τα προβλήματα είναι πολλά, έχουν μπει σε μια προτεραιότητα και όλοι μαζί ενωμένοι πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε.

Ημερολόγιο επιτραπέζιο

Το ημερολόγιο επιτραπέζιο του 2025, Δείτε το τυπωμένο ΕΔΩ και ζητήστε το από το Σωματείο μας.

Και το επιτοίχιο ημερολόγιο 2026

Κι αυτό είναι το επιτοίχιο ημερολόγιο για το 2025. Ξεφυλλίστε το πατώντας ΕΔΩ.

Μέρα γιορτής και μέρα αγώνα για μας τους συνταξιούχους

Την 1η Οκτωβρίου 2025 γιορτάζουμε για την Ημέρα της Τρίτης ηλικίας, αλλά συμμετέχουμε δυναμικά και στο Συλλαλητήριο Διαμαρτυρίας που οργανώνουν ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ.

Μάιος 2026
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Το Μουσείο ΗΣΑΠ

Η Άνοιξη στη ζωή μας

Με την Άνοιξη να μπαίνει τη ζωή μας και παρά τις δυσκολίες της καθημερινότητας καθώς η Πολιτεία εδώ και πολλά χρόνια έχει εντάξει τους συνταξιούχους στο περιθώριο της ζωής, εμείς επιμένουμε με το κεφάλι ψηλά! Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να το βάλουμε κάτω και να παραμείνουμε αδρανείς και μοιρολάτρες. Το αντίθετο μάλιστα, με πείσμα, με δύναμη και αισιοδοξία να το παλεύουμε με αισιοδοξία.

Η Διοίκηση

Το βιβλίο του Δ. Γεωργίου

Η εφημερίδα μας

Screenshot
Αυτό ΕΔΩ είναι το προηγούμενο τεύχος 181. Κι ΕΔΩ το τ. 180, ΕΔΩ το τ. 179,  ΕΔΩ το τ. 178, ΕΔΩ το 177, ΕΔΩ το τ. 176, ΕΔΩ το τ.175, ΕΔΩ το τ.174, ΕΔΩ το τ.173, ΕΔΩ το τ. 172, ΕΔΩ το τ. 171 ΕΔΩ το τ.170. ΕΔΩ το τ. 169, ΕΔΩ τ. 168, ΕΔΩ το 167, ΕΔΩ το τ. 166, ΕΔΩ το τ.165,  ΕΔΩ το τ. 164, ΕΔΩ το 163, ΕΔΩ το 162, ΕΔΩ, το 161, ΕΔΩ το 160, ΕΔΩ το 159, ΕΔΩ το 158, ΕΔΩ το 157, ΕΔΩ το  156, ΕΔΩ το 155, ΕΔΩ το 154, ΕΔΩ το 153, ΕΔΩ το 152, ΕΔΩ το 151, ΕΔΩ το 150. ΕΔΩ το 149.  ΕΔΩ το 148  ΕΔΩ το 147 το ΕΔΩ το 146, ΕΔΩ το 145, ΕΔΩ το 144, ΕΔΩ το 143, ΕΔΩ το 142, ΕΔΩ το 141, ΕΔΩ το 140, ΕΔΩ το 139  ΕΔΩ το 138, ΕΔΩ το 137, ΕΔΩ το 136, ΕΔΩ το 135, ΕΔΩ το 134 ΕΔΩ το 133, ΕΔΩ το 132 ΕΔΩ το 131, ΕΔΩ το 130, ΕΔΩ το 129, ΕΔΩ το 128  ΕΔΩ το 127, ΕΔΩ το 126, ΕΔΩ το 125, ΕΔΩ το 124, ΕΔΩ το 123, ΕΔΩ το 122, ΕΔΩ το 121, ΕΔΩ το 120,  ΕΔΩ το 119,  ΕΔΩ το 118, ΕΔΩ το 117, ΕΔΩ το 116, ΕΔΩ το 115, ΕΔΩ το 114,  ΕΔΩ το 113, ΕΔΩ το 112, EΔΩ το 111,  ΕΔΩ το 110, ΕΔΩ το 109, ΕΔΩ το 108, ΕΔΩ το 107, ΕΔΩ το 106, ΕΔΩ το 105,  ΕΔΩ το 104, ΕΔΩ το 103, ΕΔΩ το 102. Δείτε ΕΔΩ το 101,  ΕΔΩ το 100, ΕΔΩ το  99.

Αξίζει να τη δείτε αυτή την έκθεση φωτογραφίας στο διάδρομο που οδηγεί στο Σωματείο μας

Μια μέρα αφιερωμένη στους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας

Παγκόσμια ημέρα Ηλικιωμένων η 1 Οκτωβρίου. Η σκέψη µας στρέφεται σ΄ αυτούς που µε τη συσσωρευμένη εμπειρία και τη σοφία τους, δένουν και ενισχύουν τον κοινωνικό ιστό. Ας είναι ανοιχτές οι αγκαλιές μας γι' αυτούς!

Με θετική εισήγηση στην Ολομέλεια του ΣτΕ ο παράνομος αποκλεισμός της ΑΓΣΣΕ από τη Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ

Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) συζητήθηκε ο αποκλεισμός της Ανώτατης Γενικής Συνομοσπονδίας Συνταξιούχων Ελλάδας (ΑΓΣΣΕ) από τη Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ.

Μετά από προσφυγή της ΑΓΣΣΕ κατά του αποκλεισμού των εκπροσώπων των συνταξιούχων από το Διοικητικό Συμβούλιο, το αρμόδιο τμήμα παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια. Η υπόθεση εκδικάστηκε την Παρασκευή 8 Μαΐου 2026, παρουσία αντιπροσωπείας της Συνομοσπονδίας με επικεφαλής τον Πρόεδρο Γιώργο Κουτσιμπογεώργο, τον Γενικό Γραμματέα Αντώνη Μπιρμπιλή και τον Νομικό Σύμβουλο Βασίλη Νικολετάκη.

Με βάση την πλειοψηφούσα γνώμη του Γ’ τμήματος η Εισηγήτρια Σύμβουλος στην Ολομέλεια, , τάχθηκε υπέρ των θέσεων της ΑΓΣΣΕ. Παράλληλα, κατά τη συζήτηση, ο Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για τον εξοστρακισμό της ΑΓΣΣΕ από το Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, επισημαίνοντας μάλιστα ότι, βάσει ρητής διάταξης του ιδρυτικού νόμου, η Συνομοσπονδία διέθετε ανέκαθεν εκπρόσωπο με αποφασιστική ψήφο.

Από την πλευρά μας, υποστηρίξαμε ότι η πολιτειακή συνταγματική υποχρέωση για την προστασία της συνδικαλιστικής ελευθερίας εκτείνεται μέχρι και την προστασία των μέσων δράσης των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αυτό σημαίνει την εγγύηση της συμμετοχής μας στα όργανα λήψης αποφάσεων. Σε αντίθετη περίπτωση, το εν λόγω δικαίωμα θα είχε καθαρά ρητορικό χαρακτήρα και θα αποτελούσε κενό γράμμα.

Κατά της πρωτοφανούς απόφασης αποβολής της ΑΓΣΣΕ από το Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, η οποία ελήφθη με τον νόμο [ν. 4931/2022] και την Υπουργική Απόφαση Γ4β/15099/21-3-2023, προσέφυγε η Διοίκηση της Συνομοσπονδίας, καθώς οι συνταξιούχοι αποτελούν τους βασικούς χρηματοδότες του ΕΟΠΥΥ και τους κύριους λήπτες των υπηρεσιών υγείας. Δηλαδή, τα μέλη μας και όσους εκπροσωπούμε.

Το αρμόδιο τμήμα δέχθηκε τη βασιμότητα των λόγων μας, δεδομένου ότι:

  • Οι εισφορές των συνταξιούχων αυξήθηκαν από το 4% (μόνο επί της κύριας σύνταξης) στο 6% επί κάθε παροχής (κύριας, επικουρικής κ.ά.).
  • Οι ασφαλισμένοι, πέρα από την υψηλή συμμετοχή και την αποζημίωση βάσει μόνο των γενοσήμων (αντιγράφων) φαρμάκων, επιβαρύνονται με ειδικό τέλος (χαράτσι) για κάθε παραπεμπτικό διαγνωστικών ή απεικονιστικών εξετάσεων, καθώς και για κάθε απλή συνταγή που εκτελείται.
  • Οι συνταξιούχοι είναι οι κύριοι χρήστες των υπηρεσιών υγείας, με τη συντριπτική πλειονότητα να αντιμετωπίζει συχνά και επιδεινούμενα προβλήματα υγείας.

Η Συνομοσπονδία Συνταξιούχων χαιρετίζει την έως τώρα διαδικασία και αναμένει την οριστική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.

Με τις πρωτοβουλίες μας αυτές, δικαιώνεται πλήρως η επιλογή μας να διεκδικήσουμε δικαστικά τη συνέχιση της εκπροσώπησης των συνταξιούχων στο Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, καθώς και τη θεσμική κατοχύρωση της ΑΓΣΣΕ ως επίσημου κοινωνικού συνομιλητή της Πολιτείας.

 Κάτι που εμμέσως αναγνωρίζει το ΣτΕ, αντιμετωπίζοντας την ΑΓΣΣΕ ως τον κατεξοχήν εκπρόσωπο των συνταξιούχων.

Αλατωρυχείο της Βιελίτσκα: Η υπόγεια πόλη με το μουσείο που είναι σκαλισμένο σε αλάτι

Από το 1978 έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO

Το πιο γνωστό αλατωρυχείο κι ένα από τα παλαιότερα της Ευρώπης βρίσκεται στην Πολωνία και προσελκύει πλήθος τουριστών κάθε χρόνο.

Ο λόγος για το περίφημο αλατωρυχείο της Βιελίτσκα, που βρίσκεται στην ομώνυμη πόλη της Πολωνίας και σε απόσταση 15 χλμ. νοτιοανατολικά της Κρακοβίας.

Το αλατωρυχείο της Βιελίτσκα εκτείνεται σε εννέα υπόγεια επίπεδα και φθάνει σε βάθος τα 327 μέτρα, με περισσότερες από 2.040 αίθουσες και 300 χλμ. στοές, που είναι λαξεμένες πάνω σε συμπαγείς όγκους αλατιού, καθώς και υπόγειες λίμνες.

H ιστορία του ξεκινά τον 13ο αιώνα και αποτελεί το δεύτερο σε αρχαιότητα αλατωρυχείο της Ευρώπης. Το 1119, γίνεται για πρώτη φορά αναφορά στο «λευκό χρυσό» της περιοχής. Η εξόρυξη του αλατιού γινόταν συνεχώς από τους μεσαιωνικούς χρόνους και συγκεκριμένα από το 1290 μέχρι το 1996, οπότε και εξαντλούνται τα αποθέματα αλατιού.

Το παρεκκλήσι της Ευλογημένης Κίνγκα μέσα στο ορυχείο

Το 1950, το αλατωρυχείο της Βιελίτσκα μετατρέπεται σε μουσείο και αρχίζει να υποδέχεται επισκέπτες. Η περιήγηση στους φαντασμαγορικούς χώρους του αλατωρυχείου έχει διάρκεια περίπου δύο ώρες, με συνοδεία πάντοτε ξεναγού, σε μία διαδρομή περίπου 2 χλμ. με τα πόδια.

Το μουσείο βρίσκεται στον τρίτο όροφο του αλατωρυχείου και σε βάθος 130 μέτρων. Επί σειράν ετών, οι αλατωρύχοι έφτιαχναν από αλάτι εντυπωσιακά έργα τέχνης, που κοσμούν μέχρι και σήμερα τις αίθουσες του αλατωρυχείου.

Το πιο σημαντικό αξιοθέατο του αλατωρυχείου είναι το «Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα», ένας καθεδρικός ναός διαστάσεων 54 μ. επί 17 μ. και με ύψος 12 μέτρα. Η κατασκευή αυτού του υπόγειου ναού διήρκεσε περισσότερο από 30 χρόνια (1896 – 1927), ενώ χρησιμοποιήθηκαν 20.000 τόνοι συμπαγούς αλατιού.

Όλα τα αντικείμενα μέσα στο ναό, από τους πολυελαίους μέχρι τα είδη θρησκευτικής λατρείας, είναι κατασκευασμένα εξολοκλήρου από το αλάτι του ορυχείου. Από την οροφή του ναού κρέμονται πολυέλαιοι από αλάτι, η Αγία Τράπεζα και ένας Εσταυρωμένος δεσπόζουν στην αίθουσα, ενώ οι τοίχοι κοσμούνται με ανάγλυφες από αλάτι βιβλικές παραστάσεις.

Ανάμεσα στα άλλα παρεκκλήσια του αλατωρυχείου είναι και το έξοχο μπαρόκ «Παρεκκλήσιο του Αγίου Αντωνίου», που καθαγιάστηκε το 1698. Οι τοίχοι του είναι διακοσμημένοι με ανάγλυφες παραστάσεις, ενώ υπάρχουν πολλά αγάλματα φτιαγμένα από αλάτι, από τα οποία ξεχωρίζει η Παναγία με το Βρέφος Άγιο Αντώνιο, προστάτη άγιο των μεταλλωρύχων.

Το πιο αξιόλογο ίσως ανάγλυφο μέσα στο αλατωρυχείο είναι «Ο Μυστικός Δείπνος» του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Άλλα αγάλματα από αλάτι είναι της Αγίας Βαρβάρας, προστάτιδας των ανθρακωρύχων, του Πολωνού αστρονόμου Νικολάου Κοπέρνικου, του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ και άλλων διασημοτήτων.

Ο μύθος της Αγίας Κίνγκα

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή μέσα στο «Παρεκκλήσιο της Ευλογημένης Κίνγκα» είναι η μορφή της Αγίας Κίνγκα μ’ ένα γονατισμένο αλατωρύχο να προσφέρει στην Αγία, αλάτι κι ένα δαχτυλίδι. Η Αγία Κίνγκα (Saint Kinga of Poland, 1224 – 1292) ήταν δούκισσα της Ουγγαρίας, κόρη του βασιλιά Μπέλα Δ’ της Ουγγαρίας και της Μαρίας Λασκαρίνας, κόρης του Βυζαντινού αυτοκράτορα Θεοδώρου Α’ Λάσκαρη.

Η Κίνγκα αρραβωνιάστηκε σε ηλικία 16 ετών το δούκα και μετέπειτα βασιλιά της Πολωνίας Βολέσλαο Ε’ τον «Αγνό», ο οποίος ήταν τότε 19 ετών.

Σύμφωνα με το διαδεδομένο θρύλο, η Κίνγκα ζήτησε από τον πατέρα της να της δώσει ως γαμήλιο δώρο, αντί για χρυσό και κοσμήματα, ένα αλατωρυχείο. Για να πραγματοποιηθεί η επιθυμία της, πέταξε το δαχτυλίδι των αρραβώνων της σ’ ένα αλατωρυχείο στην Ουγγαρία.

Μετά την τέλεση του γάμου της στην Πολωνία, η Κίνγκα, ταξιδεύοντας μια ημέρα στην κοντινή πόλη της Βιελίτσκα, διέταξε τους Ούγγρους αλατωρύχους, που είχε φέρει μαζί από την πατρίδα της, να ανοίξουν ένα πηγάδι. Αντί όμως για νερό, εξορύχθηκε «λευκός χρυσός», καθώς και το δαχτυλίδι της μέσα σ’ ένα πέτρωμα αλατιού, το δαχτυλίδι αυτό που είχε πετάξει η δούκισσα στο αλατωρυχείο στην Ουγγαρία.

Έτσι, η Κίνγκα ανακηρύχθηκε έκτοτε προστάτιδα των αλατωρύχων και από το 1690 ξεκίνησε και η λατρεία της «ως ευλογημένης Κίνγκα». Αγιοποιήθηκε από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’, στις 16 Ιουνίου 1999, ως Αγία Κίνγκα της Πολωνίας.

Από την ίδρυσή του, το αλατωρυχείο της Βιελίτσκα προσέλκυε το ενδιαφέρον διάσημων επισκεπτών. Μεταξύ αυτών, ήταν ο διάσημος Πολωνός αστρονόμος Νικόλαος Κοπέρνικος, ο Γκαίτε, ο Σοπέν, ο Γερμανός φυσιοδίφης Αλεξάντερ φον Χούμπολτ, ο Γερμανός αυτοκράτορας Γουλιέλμος Α’, ο Ρώσος τσάρος Αλέξανδρος Α’, ο ιδρυτής του προσκοπισμού Μπέηντεν-Πάουελ, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον, οι οποίοι ξεναγήθηκαν στις υπόγειες αίθουσες και πολυδαίδαλες στοές του.

Όταν ο Φραγκίσκος Ιωσήφ Α’ των Αψβούργων επισκέφτηκε το αλατωρυχείο της Βιελίτσκα, οι μηχανικοί του ορυχείου κατασκεύασαν μια σιδηροδρομική γραμμή μέσα στο αλατωρυχείο, πάνω στην οποία κινούνταν βαγονέτα που έσερναν άλογα.

Το αλατωρυχείο της Βιελίτσκα αποτελεί πολιτιστικό μνημείο και έχει συμπεριληφθεί από το 1978 στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.