Εκδρομή στα παράλια της Μικράς Ασίας και στην Καππαδοκία

Το Σωματείο μας από τις 17 μέχρι τις 25 Οκτωβρίου πραγματοποίησε, 9ήμερη εκδρομή στις χαμένες πατρίδες για να γνωρίσουμε τα παράλια της Μικράς Ασίας και την Καππαδοκία εκεί που κάποτε άκμαζε και μεγαλουργούσε το Ελληνικό στοιχείο και για να τα επισκεφτεί κανείς σήμερα είναι απαραίτητο να καταβάλλεις ακριβό εισιτήριο εισόδου. Όμως με τη σκέψη ότι σε αυτά τα μέρη έζησαν και μεγαλούργησαν πολλοί Έλληνες από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας καθώς και αυτούς που μαρτύρησαν πριν από 100 χρόνια με τη μεγάλη σφαγή και την καταστροφή των Ελλήνων της Πόλης, της Μικράς Ασίας και του Πόντου και ήταν χρέος μας να τιμήσουμε και να θαυμάσουμε, έστω και με τίμημα ότι απέμεινε από αυτούς τους προγόνους μας, ξεκινώντας 56 θαρραλέοι συνταξιούχοι του ΗΣΑΠ το πρωινό της 17ης Οκτωβρίου, φθάσαμε το βράδυ στην Κομοτηνή που διανυκτερεύσαμε.
Την επόμενη ημέρα ξεκινήσαμε για τους Κήπους του Έβρου όπου μετά τον απαραίτητο έλεγχο μπήκαμε στο Τουρκικό έδαφος και μέσω της νέας μεγάλης γέφυρας του Ελλησπόντου περάσαμε το Τσανάκαλε και φθάσαμε στην Σμύρνη, τη μαρτυρική πόλη της Μικράς Ασίας, βλέποντας ό,τι απέμεινε από τα αρχοντικά των Ελλήνων της Πόλης και τη μεγάλη παραλία όπου έγινε η μεγάλη σφαγή των Ελλήνων, με θεατές τις μεγάλες δυνάμεις.
Την τρίτη ημέρα επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο της Εφέσου, μιας πόλης που για περισσότερο από χίλια χρόνια ήταν η πρωτεύουσα του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας. Επισκεφτήκαμε στην Αφροδίσια τον ναό της Αφροδίτης και το αρχαίο στάδιο, κουρασμένοι το βράδυ φθάσαμε στο Παμούκαλε εκεί που βρισκόταν η αρχαία πόλη της Ιεράπολης. Παρά την κούρασή μας κάναμε την περιήγηση της πόλης, που δημιουργήθηκε όταν μία πηγή μεγάλης περιεκτικότητας σε δικαρβονικό ασβέστιο χύθηκε ως καταρράκτης από την άκρη ενός γκρεμού. Το υγρό κρύωσε και σκλήρυνε αφήνοντας πίσω του εναποθέσεις ασβεστίου, διαμορφώνοντας φυσικές λίμνες, υψώματα και προεξοχές, είναι όμως άλλο να το θαυμάσεις από κοντά και άλλο να το περιγράψεις.
Την τέταρτη ημέρα αναχωρήσαμε για την Καππαδοκία που είναι μια ηφαιστιογενή περιοχή και για την οποία ο άνεμος και οι διαβρώσεις του εδάφους μετά από πολλούς αιώνες δημιούργησαν τους κώνους, τα φαράγγια και τις κοιλάδες, που συνθέτουν ένα υπέροχο τοπίο. Το βράδυ αργά γεμάτοι εντυπώσεις φθάσαμε στο Προκόπι όπου διανυκτερεύσαμε.
Η πέμπτη ημέρα ξεκίνησε με ξενάγηση-γνωριμία με την κοιλάδα του Κοράματος, η κοιλάδα της φαντασίας για να κυριολεκτούμε, όπου χάρη στην ομορφιά της και τους βυζαντινούς θησαυρούς που διαθέτει, είναι ένα από τα θαύματα του σύγχρονου κόσμου. Το λεκανοπέδιο της Καππαδοκίας, έχει σχηματιστεί από διάβρωση και ανήκει σε ένα αρχαίο οροπέδιο, το έδαφος του οποίου αποτελείται από ηφαιστειακό υλικό, πολύ μαλακό, από τη συσσώρευση λάβας και λάσπης που κύλησαν από τα βουνά. Από τη διάβρωση το έδαφος σχίστηκε, δίνοντας στο τοπίο μία όψη σεληνιακή. Έτσι το οροπέδιο αλλοιώθηκε, παίρνοντας εκπληκτικά σχήματα. Συναντά κανείς λοιπόν στο βάθος της κοιλάδας κώνους, κολόνες, πύργους, πυραμίδες ή βελόνες των οποίων το ύψος φτάνει μέχρι και τα τριάντα μέτρα. Υπάρχουν 360 εκκλησίες από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια, καθώς και πολλές κατοικίες λαξευμένες μέσα στο μαλακό ηφαιστειακό υλικό.
Ακολούθησε επίσκεψη στο χωριό Ζέλβε που είναι λαξευμένο μέσα στα βράχια, το Ουτζχισάρ και την Άβανο χτισμένη στις όχθες του Άγη ποταμού και την Κιουτάχεια και τη Νεάπολη. Κατάκοποι επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, λίγοι όμως είχαν τη δύναμη να παρακολουθήσουν τους χορούς των Δερβίσηδων.
Η έκτη ημέρα ξεκινά με επίσκεψη στη Σινασσό και ξενάγηση στο ιερό Ναό του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης, στον οποίο λειτουργεί ο Πατριάρχης όταν επισκέπτεται την Καππαδοκία. Ακολούθησε ξενάγηση στην υπόγεια πόλη της Μαλακοπής σε βάθος 55 μέτρα και έκταση 4.500τ.μ. Συνεχίσαμε για Καρβάλη όπου επισκεφτήκαμε την εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου του Ναζιανζηνού. Επόμενος σταθμός ήταν η κοιλάδα του Περιστρέμματος με τις εκπληκτικά λαξευμένες εκκλησίες στη λάβα που έχει παγώσει και οι κάθετοι βράχοι κομμένοι σαν από μαχαίρι, εντυπωσιάζουν.
Η έβδομη ημέρα ξεκίνησε πολύ πρωί για 14 μέλη της αποστολής που αποφάσισαν να πετάξουν με αερόστατο, το οποίο είναι σημείο αναφοράς για την περιοχή, για να δουν από ψηλά όλα όσα είχαμε περιδιαβεί τις τρεις προηγούμενες ημέρες. Ήταν κάτι το ανεπανάληπτο, δεν περιγράφεται με λόγια και θα πρέεπι να το ζήσει όποιος επισκέπτεται την Καππαδοκία. Έφθασε όμως η ώρα για την αναχώρηση από το Προκόπι της Καππαδοκίας για την Προύσα όπου μετά από ενδιάμεσες στάσεις φθάσαμε νωρίς το βράδυ.
Η όγδοη ημέρα ξεκίνησε στην Προύσα με επίσκεψη στον τάφο του Καραγκιόζη και του Χατζιαβάτη και στο Ουλού Τζαμί καθώς με τα ανάλογα ψώνια από την κλειστή αγορά και τα γύρω καταστήματα. Ήρθε όμως η ώρα για αναχώρηση και πάλι για την Ελλάδα. Έτσι με τη γνωστή διαδρομή περνώντας από μέρη που μας έχουν αφήσει πικρές αναμνήσεις όπως είναι οι περιοχές του Εσκί Σεχίρ και του Σαγγάριου ποταμού περάσαμε και πάλι τη νέα γέφυρα των Δαρδανελλίων στον Ελλήσποντο και μετά τον έλεγχο στα σύνορα καταλήξαμε το βράδυ στην πόλη της Κομοτηνής την οποία περπατήσαμε για να την γνωρίσουμε όσο το δυνατό γίνεται για λίγες ώρες.
Η ένατη ημέρα ήταν η επιστροφή μας στην πόλη μας που για εννέα ημέρες την είχαμε εγκαταλείψει, γεμάτοι εικόνες για όσα βιώσαμε αλλά και πίκρα και πόνο για όσα είχαμε και χάσαμε από δικές μας αδικαιολόγητες πράξεις και ενέργειες.
Η Διοίκηση
ΗΠΑ: Η πόλη που πουλάει σπίτια έναντι ενός δολαρίου με έναν και μοναδικό όρο
Ποιος είναι ο σκοπός

Την πώληση εκατοντάδων σπιτιών έναντι μόλις ενός δολαρίου το καθένα σχεδιάζει η πόλη Βαλτιμόρη στις ΗΠΑ με σκοπό να αναγεννηθούν γειτονιές που έχουν ερημώσει λόγω αυξημένης εγκληματικότητας.
Πρόκειται για μια ενέργεια η οποία έχει τη στήριξη του δημάρχου Μπράντον Σκοτ και η οποία ουσιαστικά θα προσφέρει συνολικά 200 σπίτια, τα οποία ανήκουν στην πόλη, προς πώληση έναντι του συμβολικού ποσού του ενός δολαρίου υπό έναν και μοναδικό όρο.
Οι αγοραστές θα πρέπει να δεσμευτούν ότι θα κάνουν τις απαραίτητες επισκευές και θα μείνουν σε αυτά. Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε πρόσφατα το σχέδιο για να γεμίσουν και πάλι τα σπίτια που είναι άδεια εδώ και δεκαετίες.
Θα δοθεί προτεραιότητα σε ιδιώτες και όχι εργολάβους ενώ παράλληλα μπορεί να δοθούν διευκολύνσεις έως και 50.000 δολαρίων για την απαραίτητη ανακαίνιση των οικημάτων, αλλά οι ωφελούμενοι πρέπει να έχουν ήδη λάβει έγκριση για το δάνειο, πριν αγοράσουν το σπίτι.
Είχε γίνει μία ανάλογη προσπάθεια και τη δεκαετία του 1970, όταν είχαν, επίσης, προσφερθεί κατοικίες για ένα δολάριο.
Συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο

Συνεχίζουμε τον αγώνα που αρχίσαμε το 2017 για τη χορήγηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στους συνταξιούχους μας. Έτσι μετά τη συνάντηση που είχαμε στις 23 Σεπτεμβρίου 2024 με τον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Βασίλη Οικονόμου επανερχόμαστε με δεύτερη ενημερωτική επιστολή που εστάλη στον κύριο Υφυπουργό στις 17 Οκτωβρίου, αναλύοντας το πρόβλημα και ζητάμε να έχουμε άμεσα συνάντηση μαζί του.
Για δική σας ενημέρωση επισυνάπτουμε την τελευταία επιστολή μας προς τον κύριο Υφυπουργό.
ΠΡΟΣ
Τον Υφυπουργό Μεταφορών και Υποδομών
κ. Βασίλη Οικονόμου
Θέμα: Μετακινήσεις Συνταξιούχων μελών των Σωματείων μας
στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Σε συνέχεια της συνάντησής μας μαζί σας την 23η Σεπτεμβρίου 2024, μετά την προτροπή σας για την αποστολή και εγγράφως των απόψεών μας για το θέμα της δωρεάν μετακίνησης των μελών των Σωματείων μας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα εξής:
Επί πολλά χρόνια συνηθιζόταν η δωρεάν μετακίνηση των συνταξιούχων μελών μας στα ΜΜΜ με την επίδειξη της κάρτας μέλους Σωματείου μας. Η πρακτική αυτή έπαυσε με την καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Το αίτημά μας είναι να επαναφερθεί η δυνατότητα αυτή για τα μέλη μας.
‘Έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές συναντήσεις με προκατόχους σας, οι οποίοι έδειξαν κατανόηση για το πρόβλημα, ωστόσο από τη Διοίκηση δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα καμία ενέργεια για την ικανοποίηση του αιτήματός μας, ούτε καν αντιπρόταση.
Οφείλουμε να σας ενημερώσουμε ότι η μέχρι τώρα αδιαφορία της Διοίκησης από το 2018 που γίνονται ενέργειες από μας, είναι δυσάρεστη για όλα τα μέλη μας. Ελπίζουμε ότι εσείς θα δείξετε ενδιαφέρον για τις ανησυχίες μας και θα υιοθετήσετε μια διαφορετική προσέγγιση στη λήψη αποφάσεων για το θέμα που μας αφορά.
Στη συνάντηση μαζί σας, επισημάνθηκε από σας το θέμα του κόστους. Τα συνεργαζόμενα σωματεία συνταξιούχων στις αστικές μεταφορές, βάση των αρχείων τους, έχουν τον παρακάτω αριθμό εγγεγραμμένων μελών, συνταξιούχους πρώην εργαζόμενους στις επιχειρήσεις των αστικών μεταφορών στο λεκανοπέδιο της Αττικής:
Να σας επισημάνουμε ότι το 85% των συνταξιούχων μελών μας είναι δικαιούχοι της έκπτωσης του 50% άνω των 65 ετών που είναι νομικά ήδη θεσμοθετημένο για όλους τους συνταξιούχους της χώρας, κάνοντας το όποιο κόστος προκύπτει κατά πολύ μικρότερο.
Να σημειώσουμε δε, ότι ένα σημαντικό ποσοστό πάνω από 30% των συνταξιούχων διαμένει μόνιμα στην επαρχία και ένα εξίσου σημαντικό ποσοστό πάνω από 25% δεν μετακινούνται καθόλου λόγω προβλημάτων υγείας και του προχωρημένου της ηλικίας τους. Αλλά και ο αριθμός αυτών που μετακινούνται, είναι περιορισμένος αφού οι μετακινήσεις τους με τα ΜΜΜ είναι ελάχιστες, προτιμώντας τη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου, ρίχνοντας ακόμα περισσότερο το κόστος του αιτήματός μας.
Δεν θα αποτελούσε υπερβολή η εκτίμηση ότι κατά μέσο όρο πραγματοποιούνται από τα μέλη μας 50 διαδρομές το χρόνο με τα ΜΜΜ.
Μία ακριβής εκτίμηση θα μπορούσε να υπάρξει εφόσον δινόντουσαν στα μέλη μας πιλοτικά προσωρινές προσωποποιημένες κάρτες ετήσιας διάρκειας, οπότε στο τέλος του έτους θα υπήρχε μία αντικειμενική εκτίμηση του κόστους.
Όμως, η δωρεάν μετακίνηση των συνταξιούχων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, που για πολλά χρόνια εργάσθηκαν σε αυτά και πρόσφεραν τα μέγιστα, πολλές φορές μάλιστα κάτω από πολύ δύσκολες και αντίξοες συνθήκες, ώστε το επιβατικό κοινό της Πρωτεύουσας να απολαμβάνει όσο το δυνατόν καλύτερες και ασφαλείς υπηρεσίες, είναι πρωτίστως μια ηθική δικαίωση της προσφοράς μας. Για μας είναι περισσότερο ηθικό θέμα παρά οικονομικό, γιατί αφιερώσαμε σχεδόν όλον τον εργασιακό μας βίο μέσα από όλες τις ειδικότητες, ως οδηγοί, μηχανοδηγοί, τεχνίτες, διοικητικοί και τεχνικοί υπάλληλοι κ.λπ.
Θεωρούμε ότι θα αποτελέσει μεγάλη ηθική δικαίωση για τους συνταξιούχους από τις εταιρείες των αστικών μεταφορών, του ΟΑΣΑ και του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, η ένταξή τους στην κατηγορία των δωρεάν δικαιούχων όπως ήδη έχουν ενταχθεί και άλλες κατηγορίες εργαζομένων, συνταξιούχων και ανέργων κλπ. Η ενέργεια αυτή όχι μόνο θα μπορούσε να ενισχύσει την κουλτούρα της αναγνώρισης και να δημιουργήσει ένα πιο θετικό εργασιακό περιβάλλον, αλλά θα συνέβαλλε στη θετική εντύπωση για το Υπουργείο σας όχι μόνο των ωφελούμενων συνταξιούχων υπαλλήλων αλλά και των οικογενειών τους και του πολύ μεγάλου ποσοστού (55%) όσων δεν θα κάνουν χρήση του μέτρου για τους λόγους της διαμονής στην επαρχία και της αδυναμίας μετακίνησης που προαναφέρθηκαν.
Άλλωστε μία τέτοια παροχή δεν θα ήταν πρωτόγνωρη αλλά όπως προαναφέρθηκε, θα ήταν πολύτιμη για τους απόμαχους της δουλειάς, δεδομένης της οικονομικής πολιτικής που ακολουθείται συνολικά στον συνταξιοδοτικό τομέα, στην υγεία, στην πρόνοια, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των συνταξιούχων.
Όπως σας ενημερώσαμε κατά τη συνάντησή μας, με την κοινή απόφαση ΥΠΠΟΑ/ΓΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΜ/ΤΑΜΣ/Φ32−Φ56/370862/218709/12209/7831 «Δικαίωμα εισόδου σε μεμονωμένα μνημεία, οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και μουσεία που ανήκουν στο Δημόσιο» (Άρθρο 3 παρ. 3ζ) η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία είναι ελεύθερη για τους συνταξιούχους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων.
Υπάρχει επομένως ήδη ένα διαμορφωμένο προηγούμενο με δυνατότητα ελάφρυνσης για τους εν λόγω υπαλλήλους, όπως αυτό που διεκδικούμε αντίστοιχα για τα μέλη μας.
Αλλά και στους συνταξιούχους του Ομίλου ΔΕΗ, παρέχεται με το νόμο 4643/2019 που ψήφισε η Κυβέρνηση της Ν.Δ., έκπτωση 30% στη χρέωση των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας που αφορούν τη ΔΕΗ, επί του οικιακού τιμολογίου.
Κύριε Υφυπουργέ, πιστεύουμε ότι η κυβέρνησή σας μπορεί να δει το θέμα θετικά και να μας δώσει άμεσα λύση στο θέμα της δωρεάν μετακίνησης για τους συνταξιούχους μέλη μας, που εργάσθηκαν για πολλά χρόνια για την εύρυθμη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών.
Τα συμμετέχοντα Σωματεία
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Ο.Α.Σ.Α & ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Η.Σ.Α.Π
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Η.Λ.Π.Α.Π
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΣΤΑ.ΣΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΥΠΑΛΛ. ΥΠ. ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΤΕΩΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ο.Α.Σ.Α