Ο μύθος του υπερπληθυσμούς δημοσίων υπαλλήλων

Πριν αρχίσουν να λαμβάνονται τα σκληρά μέτρα εις βάρος των δημοσίων υπαλλήλων προηγήθηκε μια εκστρατεία διασυρμού τους με κύριο όχημα τη θεωρία των τεράστιου αριθμού τους.

Ο πρώτος στόχος των βίαιων μέτρων εις βάρος των εργαζομένων που λαμβάνονται από την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο του περιβόητου Μνημονίου είναι ως γνωστόν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Αυτοί ήταν οι πρώτοι που είδαν τις αποδοχές τους να περικόπτονται, τις συντάξεις τους να περιστέλλονται και τις θέσεις εργασίας τους να απειλούνται άμεσα. Προκειμένου να γίνουν αποδεκτά αυτά τα σκληρά μέτρα ως «υποχρεωτική λύση» και «μονόδρομος» για να αντιμετωπιστεί το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας έπρεπε πρώτα να βομβαρδιστεί η κοινή γνώμη με μια σειρά απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για τον τρόπο διορισμού, το ρόλο και την απόδοση των εργαζομένων του δημόσιου τομέα. Αλλωστε δεν είναι δύσκολο για μια χώρα με αυτό το επίπεδο δημόσιας διοίκησης και το πανίσχυρο πελατειακό σύστημα να πειστεί κάθε πολίτης να στρέψει τα πυρά του στους εργαζόμενους του δημόσιου τομέα. Ακόμα και οι ίδιοι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν τρέφουν την παραμικρή εκτίμηση για συναδέλφους τους άλλων κλάδων γιατί έχουν κι αυτοί υποφέρει από τις ανεπάρκειες και τις αδυναμίες της δημόσιας διοίκησης.

Ο στόχος, λοιπόν, της προπαγανδιστικής εκστρατείας ήταν εύκολος. Και κεντρικό στοιχείο του ο χιλιοδιατυπωμένος ισχυρισμός ότι στην Ελλάδα έχουμε υπερβολικό αριθμό δημοσίων υπαλλήλων και πάση θυσία πρέπει να τον μειώσουμε. Όμως ο λεγόμενος υπερπληθυσμός των δημοσίων υπαλλήλων είναι μια κοινοτοπία που δεν στηρίζεται στα πραγματικά δεδομένα. Είναι ένας ακόμα «αστικός μύθος» από τους πολλούς που κυκλοφορούν στη χώρα μας. Μόνο που αυτός ο μύθος καλύπτει και εξυπηρετεί συγκεκριμένα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα.

Η κολοκυθιά του δημοσίου

Για να συντηρηθεί ο μύθος του υπερπληθυσμού των δημοσίων υπαλλήλων υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι να διατηρείται μια σύγχυση για τον ακριβή τους αριθμό, τις επί μέρους κατηγορίες εργαζομένων που υπάγονται στο δημόσιο τομέα και τον τρόπο πληρωμής τους. Λες και υπάρχει ένα αξεδιάλυτο μυστήριο, το οποίο επί χρόνια αναπαράγεται χωρίς κανείς να μπορεί να το λύσει. «Κρύβουν τον αριθμό των υπαλλήλων» έγραφε για την προηγούμενη κυβέρνηση το Βήμα, καταγγέλλοντας ότι «η κυβέρνηση δίνει ψεύτικα στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Ενωση για τους εργαζομένους στο Δημόσιο» (26.5.09). Παρόμοιες καταγγελίες βλέπουν κάθε λίγο και λιγάκι το φως της δημοσιότητας, ενώ οι αριθμοί που αναφέρονται σπάνια συμπίπτουν.

Μιλώντας στο Συνέδριο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών ο πρωθυπουργός είχε προβεί στις αρχές Μαΐου σε μια αναπάντεχη ομολογία: «Όταν ήρθαν οι διαπραγματευτές της λεγόμενης τρόικας», διηγήθηκε ο κ. Παπανδρέου, «περνούσαν από τα υπουργεία και ρωτούσαν τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων. Ηταν αδύνατο να δοθεί σωστή απάντηση. Αδύνατον να γνωρίζει το ελληνικό κράτος πόσοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Όπως καταλαβαίνετε, δεν βοηθάει σε μια διαπραγμάτευση, ούτε στην αξιοπιστία μας, όταν εμείς δεν μπορούμε να πούμε πόσοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Αρα λοιπόν η Ενιαία Αρχή Πληρωμής θα μας επιτρέψει να καταγράψουμε καταρχήν τους δημόσιους υπαλλήλους. Αλλά επειδή αυτό δεν είναι απλό, διότι ξέρετε πόσο τα υπουργεία είναι φέουδα μεταξύ τους και μέσα στα υπουργεία υπάρχουν άλλα, μικρότερα φέουδα, περιμένουμε μια ημερομηνία από το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εσωτερικών, οπότε θα γίνει απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι θα ανεβάσουν τα στοιχεία τους στο διαδίκτυο, βεβαίως με τη βοήθεια του διοικητικού προϊσταμένου της κάθε υπηρεσίας».

Από τα πιο επίσημα χείλη, λοιπόν, διατυπώθηκε η θεωρία της «άγνοιας» για τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων. Κατόπιν αυτού θα περίμενε κανείς να δοθεί με την ίδια επισημότητα η λύση του μυστηρίου με την ολοκλήρωση της απογραφής που έφερε σε πέρας η κυβέρνηση το καλοκαίρι. Πού τέτοια τύχη! Με χαμηλούς τόνους ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της απογραφής από τους κυρίους Ραγκούση και Παπακωνσταντίνου στις 30 Ιουλίου. Αντίθετα από όσα τερατώδη νούμερα ακούγονταν μέχρι τότε, τα αποτελέσματα της απογραφής αποδείκνυαν ότι ο λεγόμενος «υπερπληθυσμός» του δημοσίου δεν στηρίζεται στα πραγματικά δεδομένα. Το σύνολο των υπαλλήλων που καταγράφτηκε έφτασε τους 768.009, περιλαμβάνοντας τους μόνιμους υπάλληλους, τους δικαστικούς και τους δημόσιους λειτουργούς (625.738), τους υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (53.833), τους υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (44.811), τους συμβασιούχους έργου (14.345), τους αιρετούς (12.609) και άλλες πιο ολιγάριθμες κατηγορίες. Μάλιστα και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των απογραφέντων υπαλλήλων ήταν πολύ ικανοποιητικά, με το 39% να έχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση και το 28% δευτεροβάθμια, ενώ το 9% έχει τεχνολογική εκπαίδευση. Υπάρχει και ένα αξιοπρόσεκτο 10% με μεταπτυχιακό ή διδακτορικό δίπλωμα.

  • Διαβάστε περισσότερα για το θέμα ΕΔΩ

Η εγκύκλιος με την κλίμακα υπολογισμού της εισφοράς

Αναλυτικές οδηγίες- με διευκρινίσεις και παραδείγματα- για την παρακράτηση από τις συντάξεις της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)πρώην ΛΑΦΚΑ- του Δημοσίου παρέχονται σε εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών μετά και τα λάθη που έγιναν στην παρακράτηση κυρίως στους διπλοσυνταξιούχους. Σημειώνεται ότι κατά της επιβολής αυτής της εισφοράς έχουν αρχίσει από συνταξιούχους ομαδικές προσφυγές στα δικαστήρια.
Oπως τονίζεται στην εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, επειδή η ΕΑΣ παρακρατήθηκε για πρώτη φορά από τις συντάξεις του μηνός Σεπτεμβρίου 2010, τα αντίστοιχα ποσά για τον μήνα Αύγουστο 2010 θα παρακρατηθούν σε τέσσερις ισόποσες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από τη σύνταξη του μηνός Σεπτεμβρίου 2010. Επιπλέον ποσά τα οποία παρακρατήθηκαν για πρώτη φορά από τις συντάξεις μηνός Σεπτεμβρίου 2010, επειδή ο υπολογισμός τους διενεργήθηκε διαφορετικά, συμψηφίζονται. Για τον προσδιορισμό του συνολικού ποσού σύνταξης λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα ποσά της μηνιαίας βασικής σύνταξης, του επιδόματος εξομάλυνσης καθώς και της τυχόν προσωπικής και αμεταβίβαστης διαφοράς. Για την πρώτη κατηγορία, το ποσό της σύνταξης μετά την παρακράτηση της ΕΑΣ δεν μπορεί να υπολείπεται των χιλίων τετρακοσίων ευρώ (1.400 ευρώ).

Το ποσοστό της ΕΑΣ υπολογίζεται στο συνολικό ποσό της σύνταξης και όχι σε τμήμα αυτού.

Παραδείγματα: α Ποσό σύνταξης 1.426,00 ευρώ ποσοστό εισφοράς 3% (1.426Χ3% = 42,78 ευρώ.

1.426,00- 42,78 = 1.383,22 ευρώ. Επειδή το ποσό μετά την παρακράτηση δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.400,00 ευρώ η παρακράτηση θα περιορισθεί στο ποσό των 26,00 ευρώ).

β Ποσό σύνταξης 1.500,00 ευρώ ποσοστό εισφοράς 3% (1.500Χ3% = 45 ευρώ. 1.500 – 45 = 1.455 ευρώ. Το ποσό της παρακράτησης θα είναι 45 ευρώ).

γ Ποσό σύνταξης 1.950 ευρώ ποσοστό εισφοράς 4% (1.950Χ4% = 78 ευρώ. Το ποσό της παρακράτησης θα είναι 78 ευρώ.

δ Ποσό σύνταξης 2.320 ευρώ ποσοστό εισφοράς 6% (2.320Χ6% = 139,20 ευρώ. Το ποσό της παρακράτησης θα είναι 139,20 ευρώ. ΔΙΠΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ
Στις περιπτώσεις καταβολής στο ίδιο πρόσωπο περισσότερων της μιας κύριας σύνταξης από το Δημόσιο, λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των συντάξεων αυτών και η παρακράτηση γίνεται από τη μεγαλύτερη κατά ποσό σύνταξη.

Παραδείγματα α Ποσό πρώτης σύνταξης 1.000 ευρώ. Ποσό δεύτερης σύνταξης 800 ευρώ. Συνολικό ποσό συντάξεων 1.800 ευρώ. Ποσοστό εισφοράς 4%. Παρακράτηση 1.800Χ4% = 72.00 ευρώ. Το ανωτέρω ποσό των 72 ευρώ θα παρακρατηθεί από τη σύνταξη των 1.000 ευρώ. β Ποσό πρώτης σύνταξης 800 ευρώ. Ποσό δεύτερης σύνταξης 500 ευρώ. Συνολικό ποσό συντάξεων 1.300 ευρώ. Επί των ανωτέρω ποσών δεν θα παρακρατηθεί ΕΑΣ.

Τα ανωτέρω θα ισχύσουν και στην περίπτωση που ο συνταξιούχος του Δημοσίου λαμβάνει περισσότερες της μιας συντάξεις (μία από το Δημόσιο και άλλες από Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν σχετικά στοιχεία στο Μηχανογραφικό Αρχείο, ο εντοπισμός των προσώπων της περίπτωσης αυτής θα γίνει ηλεκτρονικά από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων σε συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. Επομένως σε αυτή την κατηγορία συνταξιούχων η παρακράτηση της ΕΑΣ σύμφωνα με τα ανωτέρω παραδείγματα, θα γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο. Εξυπακούεται ότι εφόσον η σύνταξη του Δημοσίου υπερβαίνει το ποσό των 1.400 ευρώ η παρακράτηση θα γίνει αρχικά από το Δημόσιο.

Στις περιπτώσεις που συνταξιούχος του Δημοσίου λαμβάνει μία εξ ιδίου δικαιώματος σύνταξη και μία εκ μεταβιβάσεως, εκ των οποίων η μία καταβάλλεται μειωμένη κατά 75%, ο υπολογισμός της ΕΑΣ θα γίνει επί του αθροίσματος των καταβαλλόμενων ακαθάριστων ποσών των δύο συντάξεων.

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Α. Στις περιπτώσεις που στην κατά μεταβίβαση σύνταξη συμμετέχουν περισσότερα του ενός συνδικαιούχα πρόσωπα, για τον προσδιορισμό του ποσού επί του οποίου θα υπολογιστεί η ΕΑΣ λαμβάνεται υπόψη το συνολικό ποσό της σύνταξης που έχει μεταβιβαστεί και το ποσό που πρέπει να παρακρατηθεί επιμερίζεται ανάλογα.

Β. Εάν στην κατά μεταβίβαση σύνταξη συμμετέχει άγαμη ή διαζευγμένη θυγατέρα η οποία έχει εισοδήματα από άλλη πηγή και για τον λόγο αυτό το μερίδιό της καταβάλλεται μειωμένο, ο υπολογισμός της ΕΑΣ θα γίνει σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και η παρακράτηση θα διενεργηθεί επί του καταβαλλόμενου ποσού του μεριδίου σύνταξής της. Παραδείγματα: Ποσό μεταβιβαζόμενης σύνταξης 1.500

ευρώ. Συνδικαιούχοι: χήρα και άγαμη θυγατέρα- μερίδιο σύνταξης για καθεμία. Ποσό μεριδίου σύνταξης της χήρας 750 ευρώ. Ποσό μεριδίου σύνταξης της θυγατέρας 750 ευρώ), το οποίο περιορίζεται στο ήμισυ (375 ευρώ λόγω ύπαρξης εισοδημάτων. Ο συντελεστής παρακράτησης επί των 1.500 ευρώ ανέρχεται σε 3%. Παρακράτηση στη χήρα:

750Χ3% = 22,5 ευρώ. Παρακράτηση στη θυγατέρα: 375Χ3% = 11,25 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που η χήρα ή η θυγατέρα λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη επειδή κατέχουν θέση του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Γ. Εάν κάποιο από τα συνδικαιούχα πρόσωπα λαμβάνει και δεύτερη σύνταξη ο υπολογισμός της ΕΑΣ θα γίνει ως εξής: Κατ΄ αρχήν θα διενεργηθεί η παρακράτηση σύμφωνα με τα ισχύοντα για τις περιπτώσεις που στη σύνταξη συμμετέχουν περισσότερα συνδικαιούχα πρόσωπα. Εκ των υστέρων θα αθροισθούν το ποσό του μεριδίου σύνταξης του δικαιούχου που λαμβάνει και δεύτερη σύνταξη και το ποσό της δεύτερης σύνταξής του. Εάν το άθροισμα των ποσών αυτών είναι μικρότερο των 1.400 ευρώ θα διενεργηθεί κράτηση μόνον επί του ποσού του μεριδίου της κατά μεταβίβαση σύνταξης σύμφωνα με τ΄ ανωτέρω. Εάν το ανωτέρω άθροισμα είναι μεγαλύτερο των 1.400 ευρώ η κράτηση της ΕΑΣ θα διενεργηθεί επί του ποσού αυτού και με συντελεστή που αντιστοιχεί στο συνολικό αυτό ποσό.

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑ 70%
Στις περιπτώσεις που η σύνταξη καταβάλλεται μειωμένη κατά 70% λόγω κατοχής θέσης του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ο υπολογισμός της ΕΑΣ θα γίνει επί του καταβαλλόμενου ποσού.

Παραδείγματα: Ποσό πλήρους σύνταξης 5.000 ευρώ. Ποσό μετά την περικοπή κατά 70% = 1.500 ευρώ. Ποσό σύνταξης 1.500 ευρώ ποσοστό εισφοράς 3% (1.500Χ3% = 45,00 ευρώ. Το ποσό της παρακράτησης θα είναι 45 ευρώ.

Ανασχηματισμός στις 1,30 τα ξημερώματα

Μάχη κατά του Μνημονίου

Στις 8 Οκτωβρίου θα συνεκδικαστούν στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι προσφυγές που έχουν καταθέσει κατά του μνημονίου οι δικηγορικοί σύλλογοι Αθηνών, Καλαμάτας και Βόλου, η ΑΔΕΔΥ, επιστημονικοί, επαγγελματικοί φορείς και μεμονωμένοι πολίτες.

Με τις εν λόγω προσφυγές γίνεται λόγος για κατάφωρη παραβίαση του Συντάγματος αλλά και του Κοινοτικού Δικαίου σχετικά με το μνημόνιο, τις περικοπές σε συντάξεις, μισθούς, επιδόματα κ.λπ. Ο σύντομος προσδιορισμός των σχετικών προσφυγών οφείλεται στην αίτηση που είχε υποβληθεί για προτίμηση εκδίκασης αυτών των υποθέσεων λόγω της «εξαιρετικής σοβαρότητάς» τους.

Στις πολυσέλιδες προσφυγές προσβάλλονται εγκύκλιοι και υπουργικές αποφάσεις που ορίζουν πώς θα γίνουν οι περικοπές στις αποδοχές και τις συντάξεις.

Παράλληλα χαρακτηρίζονται ως άκυρες και οι μισθολογικές καταστάσεις ατόμων (πανεπιστημιακών, δικηγόρων, ιατρών, καθηγητών, δημοσίων υπαλλήλων, μηχανικών, δημοσιογράφων κ.λπ.), που είχαν τις πρώτες μειώσεις αποδοχών.

Η βασική νομική επιχειρηματολογία των επίδικων προσφυγών στηρίζεται στο επιχείρημα ότι «ο Ν. 3845/10 δεν ψηφίστηκε από αυξημένη πλειοψηφία των 3/5 των βουλευτών.

Προσφυγή στο ΣτΕ κατά του Μνημονίου

Από τη συνέντευξη τύπου που έδωσαν οι φορείς που κατέθεσαν την προσφυγή στο ΣτΕ.

Με τη βεβαιότητα ότι η Δικαιοσύνη θα σταθεί στο ύψος της και θα αντισταθεί, όπως είπε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Δ. Παξινός, σε πολιτικές πιέσεις που θα της ασκηθούν, κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η πρώτη και βασική αίτηση ακύρωσης των αποφάσεων της κυβέρνησης για περικοπές μισθών και επιδομάτων σε δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους.

Με την αίτηση προσβάλλονται στην ουσία το ίδιο το Μνημόνιο που υπογράψαμε με την τρόικα και οι επαχθείς όροι που επιβλήθηκαν στο σύνολο του ελληνικού λαού. «Ακόμη και ο τελευταίος οφειλέτης έχει κάποια δικαιώματα. Η χώρα μας τα απεμπόλησε όλα. Εχει καταλυθεί κάθε έννοια του κράτους δικαίου. Αν όλοι γνώριζαν τι πραγματικά ισχύει, είμαι σίγουρος ότι δεν θα υπήρχε βουλευτής που θα ψήφιζε το κείμενο αυτό», τόνισε ο πρόεδρος του ΔΣΑ Δ. Παξινός.

«Θα φτάσουμε μέχρι το τέλος. Τώρα προέχει η ανατροπή των κυβερνητικών αποφάσεων. Ο λόγος ανήκει στη Δικαιοσύνη», τόνισε και ο γενικός γραμματέας της ΑΔΕΔΥ Ηλ. Ηλιόπουλος, που χαρακτήρισε ξεπερασμένη και χρεοκοπημένη την κυβερνητική πολιτική. Είπε ακόμη ότι ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ απέρριψε για δεύτερη φορά πρόταση των εκπροσώπων της τρόικας να συναντηθούν μαζί του με το σκεπτικό ότι δεν έχουν καμιά νομιμοποίηση.

Η 100 σελίδων αίτηση περιλαμβάνει όλα εκείνα τα νομικά επιχειρήματα που καθιστούν αντισυνταγματικές και παράνομες τις συμφωνίες τις οποίες υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς καταλύουν όλο το οικοδόμημα του νομικού πολιτισμού στο οποίο αναφέρεται η Ε.Ε., υποστήριξε από την πλευρά του ο συνταγματολόγος Γ. Κασιμάτης, εκφράζοντας παράλληλα την απορία του για την ανάμιξη δικηγορικών γραφείων στη σύνταξη των συμβάσεων αυτών.

Ο κύριος λόγος που επικαλείται η αίτηση ακύρωσης (βασικός συντάκτης της οποίας ήταν η δικηγόρος της ΑΔΕΔΥ Μ. Τσίπρα) είναι η παραβίαση του δικαιώματος της «περιουσίας», το οποίο αναφέρεται τόσο στην αμοιβή όσο και στη σύνταξη. Γίνεται μια εμπεριστατωμένη ανάλυση της νομολογίας που έχει επικρατήσει και στην Ελλάδα και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 1 του πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Σύμφωνα με αυτή, προστατεύονται και τα ενοχικά περιουσιακά δικαιώματα και ειδικότερα οι απαιτήσεις είτε αναγνωρισμένες από διαιτητική ή δικαστική απόφαση είτε απλά γεννημένες κατά το εθνικό δίκαιο, εφόσον υπάρχει νόμιμη προσδοκία με βάση το ισχύον ώς την προσφυγή δίκαιο ότι αυτά μπορούν να ικανοποιηθούν δικαστικά.

Στις απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνονται και εκείνες του εργατικού δικαίου που στρέφονται κατά του κράτους, όπως απαιτήσεις από τακτικές αποδοχές που καταβάλλονται σε εργαζομένους του δημόσιου τομέα και οι οποίες δεν μπορούν να μειωθούν παρά μόνο για λόγους δημόσιας ωφέλειας, η συνδρομή της οποίας υπόκειται στον έλεγχο των δικαστηρίων.

Στέρηση ιδιοκτησίας

Σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομολογία, η έννοια του δημόσιου συμφέροντος που δικαιολογεί στέρηση ιδιοκτησίας δεν μπορεί να συνδέεται απλώς με το ταμειακό συμφέρον του Δημοσίου, αλλά πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς και να στηρίζεται σε δημοσιονομικά στοιχεία που καθιστούν επιβεβλημένη τη συγκεκριμένη νομοθετική επιλογή, στο πλαίσιο πάντα της αρχής της αναλογικότητας.

Τονίζεται επίσης ότι οι μειώσεις αποδοχών και συντάξεων δεν έχουν κανένα στοιχείο παροδικότητας, ενώ πουθενά δεν αναφέρεται ότι έχουν προσωρινό χαρακτήρα. Αντίθετα το ΣτΕ με τη 1975/1991 απόφασή του έχει δεχθεί ότι τα μέτρα που λαμβάνονται για την προστασία της εθνικής οικονομίας δεν θίγουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου και την προστατευόμενη εκ του Συντάγματος ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων, όταν έχουν παροδικό χαρακτήρα, δηλαδή χρονικά ορισμένο.

Προσβάλλεται επίσης η κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Σύμφωνα με την προσφυγή, οι περικοπές μισθών καταργούν ρυθμίσεις συλλογικών συμβάσεων εργασίας και συμφωνιών που έχουν καταρτιστεί στο Δημόσιο. Ερχονται έτσι σε αντίθεση με το άρθρο 22 παράγραφος 2 του Συντάγματος, η οποία αναγνωρίζει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις ως κύριο ρυθμιστικό παράγοντα των εργασιακών σχέσεων. Ολα αυτά συμβαίνουν όταν με τη νέα Συνθήκη της Λισαβόνας ενισχύεται πανευρωπαϊκά η συλλογική δράση στα εργασιακά.

Αλλος λόγος ακύρωσης των συμφωνιών είναι η πλημμελής διαδικασία επικύρωσης του νόμου 3845/2010, ο οποίος, αν και αποτελεί διεθνή συνθήκη, δεν ψηφίστηκε από τα 3/5 του συνόλου των βουλευτών, όπως επιβάλλει το άρθρο 28 παρ. 2 του Συντάγματος.

Υπό την κρίση του ΣτΕ τίθεται και η μη νόμιμη εκχώρηση αρμοδιοτήτων στον υπουργό Οικονομικών κατά παράβαση του άρθρου 36 παρ. 2 του Συντάγματος.

Επιδόματα

Με την αίτηση ακύρωσης προσβάλλονται δύο αποφάσεις του υφυπουργού Οικονομικών Φ. Σαχινίδη, που έχουν τη μορφή εγκυκλίου αλλά παράγουν συγκεκριμένα αποτελέσματα (αφού επιβάλλουν τις περικοπές) και η κοινή υπουργική απόφαση των υφυπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με την οποία κόπηκαν επιδόματα αδείας και τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων, κατ’ εφαρμογήν του Μνημονίου. Προσβάλλονται ακόμη και δεκάδες βεβαιώσεις αποδοχών και φύλλα μισθοδοσίας, όπου καταγράφονται οι συγκεκριμένες περικοπές.

Την αίτηση ακύρωσης συνυπογράφουν ο ΔΣΑ, η ΑΔΕΔΥ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Συνταξιούχων, η ΕΣΗΕΑ, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ), η Ομοσπονδία Εργατικών Στελεχών Ελλάδος, το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Λιβαδειάς, ο Σύνδεσμος Αποφοίτων Αξιωματικών Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (1978), η Λέσχη Αεροπορίας Στρατού, ο Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης και 22 ακόμη πολίτες, δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι, δημοσιογράφοι κ.λπ.

Πρωταθλήτρια στις αυξήσεις η Ελλάδα

Ελληνική πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ενωση στις αυξήσεις τιμών σε 10 κατηγορίες προϊόντων- και βεβαίως στον πληθωρισμό τον Ιούνιο διαπιστώνει με βάση στοιχεία που παρουσίασε χθες το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών, την ίδια ώρα που η τρόικα χτυπούσε καμπανάκι για το ίδιο θέμα στις συνομιλίες που είχε με το υπουργείο Οικονομίας και την υπουργό Λ. Κατσέλη.

Η λίστα με τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα οδηγεί την κούρσα των τιμών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δεν περιλαμβάνει μόνο τα αναμενόμενα, δηλαδή τα καύσιμα, τις μεταφορές, τα τσιγάρα και τα ποτά, όπου καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Περιλαμβάνει και άλλα προϊόντα και υπηρεσίες στα οποία κανονικά θα έπρεπε λόγω κρίσης και μείωσης της ζήτησης να σημειώνεται μείωση τιμών. Αντίθετα, σημειώθηκε αύξηση- και μάλιστα η μεγαλύτερη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενδεικτικά, στα είδη ένδυσης η αύξηση είναι 2,5% έναντι 0,3% στην ευρωζώνη, στη ζάχαρη, το μέλι και τα ζαχαρώδη προϊόντα είναι 2,4% έναντι μείωσης κατά 0,3% στην ευρωζώνη, ενώ στις καφετέριες και τα ξενοδοχεία είναι 3,6% έναντι 1,2% στην ευρωζώνη. Με άλλα λόγια, εδώ η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ πέρασε και μάλιστα «ενισχυμένη» στην τελική τιμή.

Η τρόικα ανησυχεί για το γεγονός, γιατί η αύξηση τιμών σημαίνει μείωση της ανταγωνιστικότητας των αντίστοιχων προϊόντων και υπηρεσιών και άρα αντιστρατεύεται την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, που είναι κρίσιμη και για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος.

Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομίας επανέλαβε ότι η κύρια αιτία του πληθωρισμού είναι οι αυξήσεις φόρων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, ο πληθωρισμός χωρίς τις αυξήσεις των φόρων παρουσιάζει καθοδική πορεία. Συγκεκριμένα, από 1,93% που θα ήταν (αν δεν είχαν αυξηθεί οι φόροι) τον Ιανουάριο, θα είχε υποχωρήσει στο 1,92% τον Φεβρουάριο, στο 1,65% τον Μάρτιο, στο 1,46% τον Απρίλιο, στο 1,34% τον Μάιο και στο 1,19% τον Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο ο πληθωρισμός ήταν 5,2%.

«Βεβαίως, ακόμη χρειάζεται προσπάθεια», ανέφεραν στελέχη του υπουργείου, διαπιστώνοντας ότι σε ορισμένους τομείς, όπως τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, σημειώνονται αδικαιολόγητες αυξήσεις. Στις συνομιλίες τους με την τρόικα υποστήριξαν ότι- εκτός από τους φόρους- υπάρχουν εγγενή προβλήματα στην ελληνική οικονομία που τροφοδοτούν το πρόβλημα. Το πρώτο είναι η κυριαρχία των μικρού μεγέθους επιχειρήσεων, οι οποίες προσπαθούν να αντισταθμίσουν τις συνέπειες της κρίσης με την τιμολογιακή πολιτική τους, αυξάνοντας δηλαδή τις τιμές. Το δεύτερο είναι οι ολιγοπωλιακές δομές σε συγκεκριμένες αγορές, που επίσης συντηρούν τις αυξήσεις τιμών.

Με τα μέτρα που παίρνει και θα πάρει το υπουργείο Οικονομίας, όπως η μείωση των τιμών των φαρμάκων, το πάγωμα των διδάκτρων και κυρίως οι λεγόμενες «καθαρές τιμές» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, που υποχρεώνουν τις λιανεμπορικές εταιρείες να περνούν στον καταναλωτή τις εκπτώσεις των χονδρεμπόρων, υπολογίζει- όπως διαβίβασε στην τρόικα- ότι θα αποκλιμακωθούν περαιτέρω οι τιμές.

Αλλωστε, υποστήριξαν, σε ορισμένα τρόφιμα σημειώνονται ήδη μειώσεις τιμών.

Από την εφημερίδα ΤΑ NEA

Κλειστοί οι σταθμοί Μοναστηράκι έως Αττική

 

Από χθες Δευτέρα 26/7/2010 διακόπηκει η κυκλοφορία των συρμών του ΗΣΑΠ στο τμήμα Μοναστηράκι – Αττική μέχρι το τέλος του έτους. Το κλείσιμο του συγκεκριμένου τμήματος γίνεται για να αντικατασταθεί η γραμμή αλλά, κυρίως, και για να εκτελεστούν έργα υποστήριξης στην σήραγγα τα οποία δεν θα ήταν δυνατόν να γίνουν με τη γραμμή σε λειτουργία.

Η συγκοινωνία θα διεξάγεται στα τμήματα από Πειραιά μέχρι Μοναστηράκι και από Αττική μέχρι Κηφισιά. Έτσι οι επιβάτες που θέλουν να πάνε με τον ηλεκτρικό από την Κηφισιά στον Πειραιά ή το αντίστροφο θα πρέπει να κάνουν το εξής: Στο τμήμα Κηφισιά – Αττική θα χρησιμοποιήσουν τον ηλεκτρικό, στην Αττική θα επιβιβαστούν στη γραμμή 2 του Μετρό και θα κατέβουν στο Σύνταγμα, όπου θα επιβιβαστούν στη γραμμή 3 προκειμένου να πάνε στο σταθμό Μοναστηράκι, όπου θα επιβιβαστούν σε συρμό του ηλεκτρικού προς Πειραιά.

Όπως διευκρινίζεται σε σχετική ανακοίνωση του ΟΑΣΑ οι κάτοχοι των ετησίων καρτών απεριορίστων διαδρομών αποκλειστικής χρήσης ΗΣΑΠ και μόνο για το τμήμα Αττική – Στ. Λαρίσης – Μεταξουργείο – Σύνταγμα – Μοναστηράκι θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το μετρό στις μετακινήσεις τους, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.

 

Στο μικροσκόπιο της Τρόικας

Με τη συνάντηση σήμερα το πρωί στο υπουργείο Οικονομικών με τον υπουργό Γιώργο Παπακωνσταντίνου αρχικά, και τον πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Γιώργο Ζανιά στη συνέχεια, αρχίζουν οι νέες «εξετάσεις» της ελληνικής οικονομίας από το κλιμάκιο της τρόικας (ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ).

Την Τετάρτη, θα υπάρξουν συναντήσεις με πλειάδα υπουργών, μεταξύ των οποίων είναι η Λούκα Κατσέλη και οι Ανδρέας Λοβέρδος, Δημήτρης Ρέππας, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου και Ευάγγελος Βενιζέλος. Παράλληλα, το κλιμάκιο αναμένεται να επισκεφτεί την Τράπεζα της Ελλάδος, τον ΟΔΔΗΧ, την Ελληνική Στατιστική Αρχή και το ΣΔΟΕ.

Ο έλεγχος αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 6 Αυγούστου και στη συνέχεια, προς τα μέσα Αυγούστου θα δημοσιοποιηθεί το πόρισμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προς το τέλος του ίδιου μήνα το πόρισμα του ΔΝΤ, προκειμένου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου η χώρα να λάβει τη 2η δόση του δανείου, ύψους 9 δισ. ευρώ.

Στο «μικροσκόπιο» των ελεγκτών θα μπουν ιδιαιτέρως η κατάσταση στις ΔΕΚΟ, στα νοσοκομεία, στους ΟΤΑ και στα ασφαλιστικά ταμεία. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, ο έλεγχος των δαπανών σε αυτούς τους τομείς δεν είναι πλήρης και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια εξοικονόμησης πόρων.

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση του διεθνούς οργανισμού, μόνο το α΄ πεντάμηνο οι δαπάνες σε νοσοκομεία και ταμεία υπερέβησαν το στόχο κατά 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ισόποσα αναμένεται να επιβαρυνθεί το δημόσιο χρέος από την ενσωμάτωση των δανείων των ΔΕΚΟ του τομέα των μεταφορών (π.χ. ΟΣΕ).

Ο λευκός ιππότης που “σαρώνει” την αγορά

Είμαστε μάρτυρες μια πρωτόγνωρης κατάστασης. Σε καιρούς οικονομικής ύφεσης για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους από τους οποίους ζητούνται συνεχώς θυσίες για να… σωθεί η εθνική οικονομία…

Την ώρα που καλείται ο λαός να συνεισφέρει με τις περικοπές στους μισθούς, τις συντάξεις και τις ασφαλιστικές κατακτήσεις για να… ορθοποδήσει η εθνική οικονομία, έρχεται η Τράπεζα Πειραιώς να προτείνει την εξαγορά του 70% της Αγροτικής Τράπεζας και του 33% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου έναντι του ευτελούς ποσού των 701 εκατ. ευρώ…

Πρόκειται απλά για ένα οικονομικό ντιλ; Όχι, αν λάβει κανείς υπόψη του πως και τα δύο τραπεζικά ιδρύματα είναι υπό κρατικό έλεγχο και επηρεάζουν ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού, καθώς εκατοντάδες χιλιάδες αγρότες έχουν υποθηκεύσει την περιουσία τους, ενώ στο Τ. Τ. έχουν επίσης εκατοντάδες χιλιάδες μικροκαταθέτες τις οικονομίες τους.

Κι αν ήταν μια απλή συναλλαγή τότε γιατί αλήθεια ξεσηκώθηκαν οι εργαζόμενοι εκεί, αντί να… πανηγυρίσουν για τον ερχομό του σωτήρα;

Να σημειώσουμε ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει πάρει από το πακέτο στήριξης των 28 δις, 750 εκατ. ευρώ και εύκολα μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι από τα χρήματα θα καταβάλει το ποσό των 701 εκατ. για την εξαγορά μεγάλου μέρους των δύο κρατικών τραπεζών.

Υποτίθεται τώρα, ότι αυτά τα χρήματα τα έλαβε η Τράπεζα Πειραιώς, όπως και οι άλλες τράπεζες για να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά, καθώς η χώρα μπήκε σε οικονομική κρίση. Ποια ρευστότητα εξασφαλίζει, αλήθεια, η συγκεκριμένη κίνηση;

Αλλά και πότε είδαμε τις τράπεζες να λειτουργούν προς όφελος των Ελλήνων πολιτών – πελατών τους; Η κερδοφορία τους και μόνο αυτή τους ενδιέφερε. Μια κερδοφορία που ήταν έτσι κι αλλιώς εξασφαλισμένη καθώς κάθε δάνειο στην πλήρη ανάπτυξή του με τους τόκους και τις προσαυξήσεις έφτανε να επιστρέφει ο δανειολήπτης το τριπλάσιο του κεφαλαίου που είχε εισπράξει.

Αν τέτοιες κινήσεις δεν είναι προκλητική διασπάθιση του δημόσιου χρήματος αναρωτιόμαστε ποιες είναι…

Από τώρα ετοιμάζουν νέο σάρωμα

Μα, τι δουλευταράδες που είναι αυτοί εκεί στην Κομισιόν; Πριν καταλαγιάσουν οι αντιδράσεις από τις μεγάλες ανατροπές στο Ασφαλιστικό – Συνταξιοδοτικό που μας πάνε 50 χρόνια πίσω έρχονται με την “Πράσινη Βίβλο” να προτείνουν την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης!…

Σύμφωνα μ’ αυτήν η Κομισιόν τάσσεται υπέρ της γενικής αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, επικαλούμενη τη βιωσιμότητα των Ταμείων. Στην ουσία έρχεται να ισοπεδώσει τα εναπομείναντα δικαιώματα στα κράτη – μέλη της Ε. Ε.

Το συγκεκριμένο νομοθέτημα είναι από τις πρώτες προτεραιότητες της “Στρατηγικής Ε. Ε. 2020”. Οι ανατροπές που ήδη γίνονται στη χώρα μας και σε άλλες χώρες κινούνται προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση με τον πήχη αυτή τη φορά να μπαίνει στα 70 χρόνια.

Να τους χαιρόμαστε τους Ευρωπαίους που… δουλεύουν για το καλό μας!